Mengenal 5 Mihrab Mesjid Nabawi

Mesjid Nabawi memiliki 5 Mihrob, yaitu Mihrab Nabi, Mihrab Utsman, Mihrab Tahajjud, Mihrab Sayiddah Fathimah azzahro dan Mihrab Sulaiman. Kelima mihrab tersebut mewakili sejarah masing-masing zaman.

Mihrab Nabi Muhammad saw

MihrabMihrab ini terletak di Raudhoh syarifah. Mihrob ini dibangun oleh Umar bin Abdil Aziz di tempat sholat Rasulullah saw tatkala beliau mengimami para sahabat setelah perpindahan kiblat ke kabah mussyarofah. Sejarah mihrob nabi yang sekarang tercatat semenjak tahun 888 H (1483 M) yaitu di zaman Sulthan Asyrof Qoytabai.

Mihrab Utsman

Mihrab ini terletak di bagian depan masjid di tembok bagian arah kiblat. Mihrob ini dibangun oleh Umar bin Abdul Aziz di tempat sholat Utsman bin Affan tatkala mengimami sholat kaum muslimin setelah perluasan masjid. Kemudian Mihrob ini direnovasi oleh raja Asyrof Qoytabai pada tahun 888 H (1483M). Mihrob ini masih terjaga sampai dengan saat ini dan Mihrob inilah yang sekarang dijadikan tempat sholat imam mesjid nabawi.

Mihrab Tahajjud

Mihrab ini terletak di dinding hujroh sebelah utara mesjid nabawi. Mihrob ini dibangun di temoat rasulullah saw melaksanakan sholat Tahajjud.

Mihrab Sayyidah Fathimah Az-zahro

Mihrab ini terletak di dalam maqshuroh yaitu di tempat yang dahulu merupakan letak rumah beliau.

Mihrab Sulaiman

Mihrab ini disebut juga dengan mihrob hanafi yang terletak di tiang yang ketiga yang sejajar dengan mimbar mesjid nabawi dari arah barat. Mihrob ini dibangun oleh Thughon Syaikh setelah tahun 860 H (1455M), dan dipilih seorang imam dari mazhab hanafi untuk sholat di mihrob ini. Kemudian direnovasi oleh Sulthan Sulaiman Al Qonuni pada tahun 938 H (1531M) maka mihrob inipun dinisbahkan kepadanya.
Powered by Blogger.